Udlændingenævnets afgørelse af 5. juli 2024 – Au pair – Karensregistrering af au pair værtsfamilien
Sagens faktiske omstændigheder:
Au pairen indrejste ultimo september 2021 i Danmark efter at være blevet meddelt opholdstilladelse som au pair hos værtsfamilien efter udlændingelovens § 9 j, stk. 1. SIRI traf i maj 2023 afgørelse om, at værtsfamilien blev registreret i au pair-karensregistreret i 2 år som følge af misbrug af au pair-ordningen, fordi værtsfamilien alene havde udbetalt lommepenge til au pairen i perioden fra december 2021 til februar 2023 og ikke rettidigt havde udbetalt lommepenge for september, oktober og november 2021.
Udlændingenævnets afgørelse:
”Udlændingenævnet vurderer således på baggrund af en samlet, konkuret og individuel vurdering af alle sagens oplysninger, at [værtsfamilien] ikke på nuværende tidspunkt bør registreres i au pair karensregistret som følge af au pair-ordningen for manglende rettidig betaling af det fastsatte lommepengebeløb til [au pairen], jf. udlændingelovens § 21 a.
Udlændingenævnet har herved lagt vægt på den indgribende konsekvens i form af [værtsfamiliens] registrering i au pair karensregistret, som den manglende rettidige betaling af lommepenge for perioden oktober og november 2021 til [au pairen] har medført. Udlændingenævnet finder derfor, at SIRI’s afgørelse fra maj 2023 ikke er i overensstemmelse med den almindelige forvaltningsretlige grundsætning om proportionalitet.
Det er en forudsætning for meddelelse af en karensperiode til værtsfamilier, at SIRI’s undersøgelse med sikkerhed viser, at der har fundet et misbrug af au pair-ordningen sted. Udlændingenævnet finder i den forbindelse, at det ikke med sikkerhed kan lægges til grund, at [værtsfamilien] har misbrugt au pair-ordningen i forbindelse med [au pairens] ophold som au pair hos [værtsfamilien].
Udlændingenævnet har herved lagt vægt på, at det til støtte for klagen er oplyst, at [au pairen] indrejste i Danmark ultimo september 2021 og først begyndte som au pair hos [værtsfamilien] primo oktober 2021, at processen med oprettelsen af en dansk bankkonto tog 2,5 måneder, og at [værtsfamilien] af den grund ikke kunne udbetale [au pairens] lommepenge til en dansk bankkonto, ligesom det til støtte for klagen er oplyst, at [værtsfamilien] primo oktober 2021 tilbød [au pairen] at udbetale [au pairens] lommepenge kontant, men at [au pairen] afviste det, da det er imod au pair-reglerne, og at [værtsfamilien] i stedet gav [au pairen] et betalingskort til [værtsfamiliens] egen konto, som [au pairen] kunne bruge frit på tøj, personlige hygiejnemidler, transport og mad.
Udlændingenævnet har endvidere lagt vægt på, at det er dokumenteret, at [værtsfamilien] udbetalte lommepengebeløbet for oktober, november og december 2021 medio december 2021, umiddelbart efter, at [au pairen] efter det oplyste havde fået oprettet en dansk bankkonto.
Udlændingenævnet finder således, at styrelsen ikke i sagen har løftet bevisbyrden for, at der med sikkerhed har fundet et sådant misbrug af au pair-ordningen sted, som giver anledning til at bringe karensgrundene i udlændingelovens § 21 a, nr. 2, i anvendelse over for [værtsfamilien].
Udlændingenævnet tilbagesender derfor afgørelsen fra maj 2023 til SIRI med henblik på, at styrelsen kan slette registreringen af [værtsfamilien] i au pair karensregistret.
[Værtsfamilien] vil således modtage nye afgørelser fra SIRI.
Udlændingenævnet foretager herefter ikke videre i anledning af [værtsfamiliens] klage.”
ERH/2024/118