Udlændingenævnets afgørelse af 28. februar 2024 – Fremmedpas – Forvanskning - Karens
Sagens faktiske omstændigheder
Ansøgeren fik i 2005 opholdstilladelse som familiesammenført barn og fik i 2018 udstedt et fremmedpas, der var gyldigt til 2023. I 2022 ansøgte ansøgeren om et nyt fremmedpas og indleverede i den forbindelse sit sidst udstedte fremmedpas, der fremstod forvansket. Ansøgeren oplyste, at fremmedpasset ved en fejl var blevet vasket i vaskemaskinen.
I februar 2024 traf Udlændingestyrelsen afgørelse om nægtelse af udstedelse af fremmedpas, idet styrelsen vurderede, at der var tale om forvanskning af pas, jf. udlændingelovens § 39 a, stk. 3, nr. 7.
Ansøgeren fik derfor 5 års karens, hvor han ikke kan få udstedt et nyt fremmedpas, jf. udlændingelovens § 39 a, stk. 9
Udlændingestyrelsen politianmeldte desuden ansøgeren for bevidst at have forvansket sit pas og således at have forsøgt at overtræde udlændingelovens § 59, stk. 1, nr. 2, og bekendtgørelse om udlændinges adgang her til landets § 8, stk. 12, jf. bekendtgørelse om lov om pas til danske statsborgere mv. § 5, stk. 2, nr. 3.
Følgende fremgik af Udlændingestyrelsens afgørelse:
”Vi har vurderet, at du ikke opfylder betingelserne for at få et fremmedpas.
Det følger af udlændingelovens § 39 a, stk. 3, nr. 7, [at] Udlændingestyrelsen, medmindre det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, [kan] nægte at udstede særlig rejselegitimation til en udlænding, der ikke kan skaffe sig pas, eller som af andre grunde har behov for et sådant dokument, eller inddrage et sådant dokument, når Udlændingestyrelsen har mistanke om, at udlændingen har forvansket eller fjernet dele af rejselegitimationen eller deri indeholdte påtegninger eller har ladet andre personer forvanske eller fjerne dele af rejselegitimationen eller deri indeholdte påtegninger, medmindre forvanskningen eller fjernelsen må anses som undskyldelig.
Endvidere følger det af udlændingebekendtgørelsens § 8, stk. 12, at for så vidt angår forhold, der vedrører særlig rejselegitimation til udlændinge, og som ikke er reguleret i udlændingeloven eller i regler udstedt i medfør af udlændingeloven, finder reglerne om pas til danske statsborgere i øvrigt tilsvarende anvendelse.
Det fremgår af paslovens § 5, stk. 2, at det er strafbart, hvis man med ulovlig hensigt forvansker eller fjerner dele af sit pas, eller deri indeholdende påtegninger, ligesom ændringer i et pas vil kunne betragtes som dokumentfalsk, jf. straffelovens § 171.
Vi vurderer, at forvanskningen af dit fremmedpas er et forhold, der er omfattet af udlændingelovens § 39 a, stk. 3, nr. 7.
Vi har vurderet, at skaderne i dit fremmedpas ikke kan være opstået under undskyldelige omstændigheder, hvorfor der er mistanke om, at skaderne er sket med fortsæt.
Vi har ved afgørelsen lagt vægt på omfanget og karakteren af skaderne i dit fremmedpas. Dit pas fremstår forvansket, og stemplerne på side 9 ses gnedet af. Vi vurderer derfor, at ødelæggelsen af dit fremmedpas er udført med henblik på at skjule oplysninger om din rejseaktivitet.
Vi har ved vurderingen heraf lagt vægt på den dokumenttekniske undersøgelse fra Nationalt ID-Center, der konkluderer, at dokumentet herunder grænsestemplerne fremstår med skader, som ikke er forenelige med normal brug, opbevaring eller kontakt med væske alene.
Vi har i vores afgørelse lagt vægt, at du ikke har bidraget til sagens oplysning ved at forklare troværdigt og uddybende om hændelsesforløbet for beskadigelsen af dit fremmedpas, herunder om datoer for dine rejseaktiviteter eller datoen for ødelæggelsen.
Det kan ikke føre til en ændret vurdering, at du har oplyst, at dit fremmedpas er blevet beskadiget som følge af, at det er blevet vasket i vaskemaskinen, fordi vi, på baggrund af Nationalt ID-Centers dokumenttekniske undersøgelse, ikke kan lægge din forklaring til grund.
Vi vurderer på den baggrund din forklaring som konstrueret til lejligheden for at skjule omstændighederne ved ødelæggelsen af dit fremmedpas. Da vi ikke kan lægge din forklaring til grund, har vi vurderet, at ødelæggelsen af dit fremmedpas er sket ved forsæt.
Vi har ved vores afgørelse lagt til grund, at du ikke har dokumenteret eller på anden vis sandsynliggjort, at der særlige omstændigheder i din sag, der vil kunne medføre, at du ikke skal have afslag på fremmedpas, jf. udlændingelovens § 39 a, stk. 3, nr. [7].
[…]
Endelig har det indgået i vores vurdering, at beskadigelsen af passet samt ansøgning om nyt fremmedpas er indgivet på et tidspunkt, hvor du endnu ikke var myndig. Vi finder dog ikke, at dette kan medføre en ændret vurdering, hvorfor vi ikke kan udstede pas til dig med henvisning til særlige omstændigheder, jf. udlændingebekendtgørelsen § 7, stk. 4.”
Udlændingenævnets afgørelse
”Udlændingenævnet ændrer ikke Udlændingestyrelsens afgørelse af […] juli 2023 om nægtelse af udstedelse af fremmedpas af de grunde, som Udlændingestyrelsen har anført. Det betyder, at nævnet er kommet til samme resultat som Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 39 a, stk. 3, nr. 7.
Udlændingenævnet har ved denne afgørelse lagt din klients forklaring til grund om, at hans fremmedpas har været i vaskemaskinen, at han rettidigt har oplyst om hændelsesforløbet herunder, at han har været i Irak i 2018, og at han ikke har nogen rejsebegrænsninger.
[…]
Udlændingenævnet har dog ved vurderingen lagt vægt på, at NIDC har konkluderet, at skaderne i fremmedpasset viser tegn på manipulation. Det er derudover Udlændingenævnets umiddelbare vurdering, at skaden er kontrolleret og lokal omkring bestemte stempler i passet, mens stemplerne på de øvrige sider ikke viser nogen tegn på skade. Det bemærkes hertil, at særligt de manipulerede stempler nederst på side 9 i fremmedpasset – som NIDC vurderer at være irakiske stempler – ses at være udvisket med en sådan præcision, at de fremstår vanskelige at tyde med det blotte øje. Det er Udlændingenævnets vurdering, at denne skade ikke stemmer overens med din klients forklaring om, at der er placeret papir på passets side 9, der har suget vand til sig.
Det kan på baggrund af ovenstående ikke udelukkes, at skaden er forårsaget med den hensigt at skjule oplysninger om din klients rejseaktivitet – uanset hvad motivet måtte være.
[…]
Det til støtte for klagen anførte om, at din klient ikke kan få udstedt et irakisk nationalitetspas, da han ikke har den fornødne dokumentation fra Irak til brug for udstedelsen af et irakisk pas, kan heller ikke føre til en anden vurdering, da det ikke er oplysninger, der samlet set har betydning for Udlændingenævnets vurdering af sagen.
For så vidt angår det til støtte for klagen anførte om, at det er i strid med Danmarks internationale forpligtelser at nægte at udstede pas til din klient, idet udlændingelovens § 39 a, stk. 3, nr. 1-10, blandt andet skal administreres i overensstemmelse med artikel 28 i flygtningekonventionen, og at der alene kan nægtes at udstedes fremmedpas til en flygtning, hvis tvingende hensyn til den nationale sikkerhed eller den offentlige orden tilsiger det, skal Udlændingenævnet henvise til Udlændingestyrelsens afgørelse og vurdering heri. Udlændingenævnet stadfæster efter det anførte Udlændingestyrelsens afgørelse.”
VAU/2024/77
Senest opdateret: 28-02-2024
Udgiver: Udlændingenævnet