Udlændingenævnets afgørelse af 30. september 2024 – Positivlisten – Formodning – Urigtige oplysninger

 Udlændingenævnet stadfæstede i september 2024 Styrelsen for International Rekruttering og Integrations (SIRI) afgørelse om afslag på ansøgning om opholdstilladelse efter positivlisten for faglærte fra en tyrkisk statsborger. 

Sagens faktiske omstændigheder: 
Den tyrkiske statsborger havde ansøgt om opholds- og arbejdstilladelse som kok hos en restaurant i Danmark. Ansøger havde vedlagt ansøgningen diverse dokumentation for sin uddannelse, herunder en række uddannelsesdokumenter fra en tyrkisk uddannelsesinstitution. SIRI meddelte i december 2023 ansøgeren afslag på ansøgningen under henvisning til, at ansøgeren i forbindelse med ansøgningen havde afgivet urigtige oplysninger og fremlagt dokumentation, der ansås for konstrueret med henblik på at opnå opholdstilladelse i Danmark.

Udlændingenævnets afgørelse
Udlændingenævnet fastholder SIRI’s afgørelse om afslag på [ansøgerens] ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse efter positivlisten for faglærte af de grunde, som SIRI har anført. Det betyder, at nævnet er kommet til samme resultat som SIRI, og at [ansøgeren] derfor ikke kan gives opholds- og arbejdstilladelse efter positivlisten som kok hos [restaurant], jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2.

Udlændingenævnet finder, at [ansøgeren] ikke under klagesagens behandling har afkræftet formodningen for, at [ansøgeren] har fremlagt urigtige oplysninger i form af uddannelsesdokumenter fra [uddannelsesinstitution], der er konstrueret med det formål at opnå opholdstilladelse i Danmark, jf. udlændingelovens § 40, stk. 1, 1. pkt.

Udlændingenævnet har herved lagt afgørende vægt på NIDC’s undersøgelse af [uddannelsesinstitutionen], foretaget i juni 2023, hvoraf det bl.a. fremgår, at [uddannelsesinstitutionen] ikke optræder på den kompetente tyrkiske uddannelsesmyndigheds hjemmeside over offentligt anerkendte videregående uddannelsesinstitutioner, at det ikke er muligt at verificere [uddannelsesinstitutionens] certifikater andre steder end på institutionens egen hjemmeside, og at konklusionen på undersøgelsen var, at [uddannelsesinstitutionen] ikke udgør en reel uddannelsesinstitution i Tyrkiet.

Udlændingenævnet skal herved henvise til, at NIDC bl.a. bistår de danske udlændingemyndigheder med at ægthedsvurdere dokumenter til brug for deres konkrete sagsbehandling efter udlændingeloven, jf. udlændingelovens § 40, hvorfor bedømmelsen lægges til grund for vurderingen af, om en opholdstilladelse skal gives eller inddrages.

Udlændingenævnet finder derfor på baggrund af NIDC’s undersøgelse, at [ansøgerens] certifikater fra [uddannelsesinstitutionen] må anses for at være konstrueret med henblik på at opnå opholdstilladelse i Danmark.

Udlændingenævnet stadfæster derfor SIRI’s afgørelse.”



ERH/2024/78


Til toppen