Udlændingenævnets afgørelse af 14.12.2024 – Erhverv – Praktikanter - Udelukkelsesgrunde
Udlændingenævnet hjemviste i februar 2024 Styrelsen for International Rekruttering og Integrations (SIRI) afgørelse om afslag til en ugandisk studerende, der havde søgt om opholds- og arbejdstilladelse som landbrugspraktikant i en dansk virksomhed.
Sagens faktiske omstændigheder:
Ansøgeren, der er statsborger i Uganda, indgav i juni 2022 ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse som landbrugspraktikant i en dansk virksomhed. I forbindelse med ansøgningen fremlagde ansøgeren dokumentation for sin uddannelse og status som studerende på et bestemt universitet i Uganda. I december 2022 meddelte SIRI ansøgeren afslag under henvisning til, at ansøgeren havde afgivet falsk dokumentation for sin uddannelse. SIRI lagde herved vægt på oplysninger indhentet fra en ansat på universitetet om, at ansøgeren ikke var studerende på den pågældende uddannelsesinstitution. Ansøgeren blev samtidigt indberettet til Schengeninformationssystemet som uønsket i medlemsstaterne i en periode på 2 år. Afgørelsen blev påklaget til Udlændingenævnet i januar 2023. I februar 2024 hjemviste Udlændingenævnet sagen med henblik på yderligere sagsoplysning.
Udlændingenævnets afgørelse:
”Udlændingenævnet hjemviser sagen til fornyet vurdering i SIRI, idet der under Udlændingenævnets sagsbehandling er fremkommet nye oplysninger i sagen, som ikke er indgået i SIRI’s beslutningsgrundlag.
Udlændingenævnet finder det beklageligt, at SIRI ikke på eget initiativ har truffet beslutning om at genoptage [ansøgerens] sag på baggrund af Udlændingenævnets anmodning om udtalelse af […] februar 2023, selv om der er fremkommet nye oplysninger af væsentlig betydning for sagen.
Udlændingenævnet har herved lagt vægt på, at SIRI i afgørelsen anførte, at styrelsen ikke modtog [ansøgerens] kommentarer til oplysningerne fra [universitet A] om, at han ikke var studerende på universitetet, og at SIRI vurderede, at der er alvorlig grund til at antage, at [ansøgeren] har afgivet falsk dokumentation for hans uddannelse, og at han derfor ikke kan gives opholdstilladelse i Danmark som landbrugspraktikant.
Udlændingenævnet har herefter lagt vægt på, at [ansøgeren] ved e-mail af […] januar 2023 til Udlændingenævnet har indsendt et brev af […] januar 2023, i hvilket [universitet A] bekræftede oplysninger om deres studerende, bl.a. at [ansøgeren] er en af deres studerende, samt oplysninger om kontaktpersonen på universitetet, ligesom [ansøgeren] har anført, at nogle ansatte på universitetet er uneutrale og partiske, idet de har en personlig interesse i, at studerende ikke tager på et praktikophold i Danmark til fordel for tilsvarende programmer i Israel.
Udlændingenævnet har endvidere lagt vægt på, at SIRI i udtalelsen af […] marts 2023 har bemærket, at det indsendte brev af […] januar 2023 fra [universitet A] samt oplysninger fra [ansøgeren] ikke ændrer ved det forhold, at hans indsendte dokumentation for uddannelsen er falsk.
Udlændingenævnet har yderligere lagt vægt på, at [ansøgeren] ved e-mail af […] marts 2023 til Udlændingenævnet har oplyst, at Danmarks ambassade i Nairobi ved deres henvendelse til [universitet A] kontaktede en forkert person, som ikke var interesseret i, at de studerende tager på praktikophold i Denmark, idet der findes andre konkurrerende landbrugsprogrammer, som universitetet også deltager i, og at [ansøgeren] kan bevise, at han reelt er studerende ved [universitet A] ved at sende det seneste udtog af hans eksamensbog.
Udlændingenævnet bemærker, at The 2023 Corruption Perceptions Index (CPI) viser, at Uganda ligger på nummer 141 på korruptionsliste blandt 180 lande i hele verden, og at det dermed ikke kan udelukkes, at den ansatte på universitetet, som Danmarks ambassade i Nairobi kontaktede, handlede ud fra sine egne interesser.
Udlændingenævnet skal endvidere bemærke, at afslag efter udlændingelovens § 10, stk. 2, nr. 2, medfører, at udlændingen skal indberettes til Schengeninformationssystemet som uønsket i medlemsstaterne i en periode på 2 år, jf. udlændingelovens § 58 g, stk. 1, nr. 3, og at afgørelsen derfor efter sin karakter er meget indgribende for udlændingen.
Udlændingenævnet finder det rettest, at SIRI vurderer sagen på ny, idet [ansøgerens] partssvar på styrelsens anmodning af […] november 2022 samt brevet af […] januar 2023 fra [universitet A] med oplysninger om deres studerende, ikke er indgået i SIRI’s beslutningsgrundlag.
Udlændingenævnet finder afslutningsvis, at det i lyset af afgørelsens indgribende karakter påhviler styrelsen at sikre, at sagen er oplyst i tilstrækkeligt omfang. Nævnet finder derfor på baggrund af de foreliggende oplysninger i sagen og på grundlag af SIRI’s udtalelse af […] marts 2023, at sagen bør oplyses yderligere.
Henset til de ovennævnte forhold tilbagesender Udlændingenævnet sagen til SIRI med henblik på, at styrelsen kan tage fornyet stilling til sagen. Udlændingenævnet har ikke herved taget stilling til udfaldet af sagen.
[Ansøgeren] vil således modtage en ny afgørelse fra SIRI.”
ERH/2024/85
Senest opdateret: 14-12-2024
Udgiver: Udlændingenævnet