Udlændingenævnets afgørelse af 9. november 2023 – Ukraine-særlov – familiemedlem – nære familiemedlemmer
Sagens faktiske omstændigheder:
I maj 2022 indrejste ansøgeren i Danmark og indgav ansøgning om opholdstilladelse efter særloven som familiemedlem til sin mor, referencen, som havde opholdstilladelse i Danmark efter særlovens § 1. Ansøgeren var på tidspunktet for ansøgningens indgivelse 19 år gammel. Det fremgik af sagens oplysninger, at ansøgeren havde boet sammen med referencen i Ukraine indtil december 2021, hvor ansøgeren udrejste af Ukraine i forbindelse med uddannelsespraktik, og at ansøgeren under praktikopholdet havde fået betalt kost og logi af praktikstedet. Ansøgeren var igen under referencens forsørgelse efter sin indrejse i Danmark.
I november 2023 traf Udlændingestyrelsen afgørelse om, at ansøgeren ikke kunne meddeles opholdstilladelse som nært familiemedlem til sin mor efter særlovens § 2, stk. 1, nr. 3, under henvisning til, at der den 24. februar 2022 ikke bestod et forsørgelsesforhold mellem ansøgeren og referencen. Ved samme afgørelse vurderede Udlændingestyrelsen endvidere, at ansøgeren ikke havde etableret et beskyttelsesværdigt familieliv med referencen, og at ansøgeren derfor heller ikke kunne meddeles opholdstilladelse efter særlovens § 2, stk. 1, nr. 4.
Følgende fremgik bl.a. af Udlændingestyrelsens afgørelse:
”Det er vores vurdering, at du ikke opfylder betingelserne i særlovens § 2, stk. 1, nr. 3.
Ved afgørelsen har vi lagt vægt på, at du siden [..] december 2021 ikke er blevet forsørget af [referencen], idet du blev forsørget gennem dit praktikophold.
Det kan ikke føre til en ændret vurdering, at din mor forsørgede dig mens du boede i Ukraine frem til din udrejse til Bulgarien den [..] december 2021, fordi det er betingelse, at forsørgelsesforholdet bestod den 24. februar 2022.
Vi har samtidig vurderet, at du ikke kan få opholdstilladelse efter særlovens § 2, stk. 1, nr. 4, idet vi har vurderet, at du ikke har etableret et beskyttelsesværdigt familieliv med [referencen].
Voksne børn er ikke omfattet af kernefamiliebegrebet, og der vil derfor som udgangspunkt ikke bestå et beskyttelsesværdigt familieliv, medmindre der foreligger en helt særlig tilknytning mellem de pågældende, der rækker ud over, hvad der følger af slægtskabet i sig selv.
Vi vurderer, at der ikke er en helt særlig tilknytning mellem dig og [referencen], som rækker ud over hvad der følger af slægtskabet i sig selv.
Vi har herved lagt vægt på, at du og [referencen] har kunnet bo adskilt fra hinanden, i perioden fra da du udrejste af Ukraine i december 2021 til I mødtes i Danmark i maj 2022, og der derfor ikke er nogen holdepunkter for at antage, at I ikke kan bo adskilt i dag.
Vi har også lagt vægt på, at der ikke er oplysninger om helbredsmæssige forhold, eller andet, som kan begrunde et helt særligt tilknytningsforhold mellem jer.
Du kan derfor ikke få opholdstilladelse efter særlovens § 2.”
Udlændingenævnets afgørelse:
”Udlændingenævnet fastholder Udlændingestyrelsens afgørelse af [..] juni 2023, af de samme grunde, som Udlændingestyrelsen har anført. [Ansøgeren] kan således ikke få opholdstilladelse som familiemedlem til en person, der er fordrevet fra Ukraine, efter særlovens § 2.
Oplysningerne om, at [ansøgeren], den [..] december 2021, udrejste til Bulgarien i forbindelse med uddannelsespraktik, at [ansøgeren] den [..] marts 2022 rejste til Tyrkiet, at [ansøgeren] den [..] april 2022 rejste til Italien, og at [ansøgeren] den [..] maj 2022 sluttede sig til [referencen] og [sin] lillebror i Danmark, kan ikke føre til en ændret vurdering. Udlændingenævnet har i den forbindelse lagt vægt på, at det efter særlovens § 2, stk. 2, er en betingelse for at blive meddelt opholdstilladelse som familiemedlem efter særloven § 2, stk. 1, nr. 3 og nr. 4, at familielivet bestod den 24. februar 2022. Udlændingenævnet har derfor lagt vægt på, at [ansøgeren], efter det oplyste, ikke har boet sammen med [referencen] siden sin udrejse fra Ukraine den [..] december 2021 og frem til sin indrejse i Danmark den [..] maj 2022, hvilket taler imod, at [ansøgeren] og [referencens] familieliv bestod den 24. februar 2022.
Endvidere kan oplysningerne om, at det var [referencen], der forsørgede [ansøgeren], og at det vil være uproportionalt at meddele [ansøgeren] afslag efter særloven på grund af den korte afbrydelse af forsørgelsesforholdet, heller ikke føre til en ændret vurdering. Udlændingenævnet har i den forbindelse lagt vægt på, at det efter særlovens § 2, stk. 2, er en betingelse for at blive meddelt opholdstilladelse som familiemedlem efter særloven § 2, stk. 1, nr. 3 og nr. 4, at forsørgelsesforholdet bestod den 24. februar 2022. Udlændingenævnet har i den forbindelse lagt vægt på, at [ansøgeren], efter det oplyste, ikke blev forsørget af [referencen], imens [ansøgeren] var i uddannelsespraktik i Bulgarien, hvorfor forsørgelsesforholdet imellem [ansøgeren] og [referencen] ikke bestod den 24. februar 2022.
Oplysningen om, at [ansøgerens] familie opholder sig i Danmark, kan heller ikke føre til en ændret vurdering. Udlændingenævnet har i den forbindelse lagt vægt på, at betingelserne efter særlovens § 2, skal være opfyldt, for at kunne meddele opholdstilladelse som familiemedlem til en person, der er fordrevet fra Ukraine. Idet [ansøgeren] ikke opfylder betingelserne efter særlovens § 2, stk. 1, nr. 3 og nr. 4, jf. § 2, stk. 2, kan [ansøgeren] ikke meddeles opholdstilladelse som familiemedlem efter særloven. [..]
Oplysningen om, at [ansøgeren] ikke har et indtægtsgrundlag, at [ansøgeren] har faste udgifter, og at [ansøgeren] ønsker at arbejde, da [ansøgeren] har brugt sin opsparing, kan heller ikke føre til en ændret vurdering. Det forhold, at [ansøgeren] ønsker at få beskæftigelse i Danmark, har ikke betydning for vurderingen af, hvorvidt [ansøgeren] kan blive meddelt opholdstilladelse efter særloven.
Endvidere kan oplysningerne om, at [ansøgeren] ikke kan vende tilbage til Ukraine, bl.a. på grund af krig, vilkårlig voldsudøvelse og overgreb på civile, at [ansøgeren] kun er 20 år, og at [ansøgerens] barndomshjem i Ukraine er blevet bombet, heller ikke føre til en ændret vurdering. Udlændingenævnet har herved lagt vægt på, at der ikke kan meddeles opholdstilladelse efter særloven som følge af eventuelle asylretlige motiver. [..]
Udlændingenævnet stadfæster på denne baggrund Udlændingestyrelsens afgørelse. ”
EU/2023/100